Patrik Hallén
Att beskriva företagets värde genom verksamhetsarkitektur
Att kunna beskriva hur ett företag skapar värde är avgörande ur flera perspektiv. I
grund och botten handlar det om att kunna förklara både internt och externt på vilket
sätt företaget levererar nytta. Det ord som brukar användas för att sammanfatta detta
är affärsmodell. En affärsmodell är viktig att ha på plats för att alla i organisationen ska
arbeta mot samma mål. Med hjälp av verksamhetsmodellering kan företagets
verksamhetsarkitektur visualiseras, vilket i sin tur underlättar för att beskriva hur
företaget skapar värde med sin affärsmodell.

I det här inlägget kommer vi därför att titta närmare på
Vad en affärsmodell är.
Varför affärsmodellen är viktig.
Hur ni genom verksamhetsarkitektur kan skapa en tydlig affärsmodell.
Hur er affärsmodell kan kommunicera på vilket sätt företaget skapar värde till de intressenter som är i behov av att veta det.
Vad är en affärsmodell?
En affärsmodell är en beskrivning av hur ett företag skapar nytta. Affärsidén å ena sidan
beskriver vad ett företag ska göra medan modellen beskriver hur det ska gå till. Det finns
många olika företag som levererar likartade produkter eller tjänster som sina konkurrenter,
men en leverans kan ske på väldigt många olika sätt och vägen dit kan se fundamentalt olika
ut.
Det kan handla om hur de interna processerna som möjliggör leveransen är utformade. Det
kan också handla om själva köpupplevelsen och hur företaget ska tjäna pengar.
Ofta är det affärsmodellen som avgör om ett företag blir framgångsrikt eller inte. En affärsidé
kan vara hur bra som helst på pappret men om inte genomförandet är bra och fungerar i
verkligheten och i relation till kunderna, kommer företaget att gå med förlust och misslyckas
trots den geniala affärsidén.
Om vi tittar närmare på de mest framgångsrika företagen i världen kommer vi se att det är
affärsmodellen som utmärker dem. De har hittat processer och sätt att arbeta på som sticker ut
från mängden och gör dem unika.
Så beskriver du företagets affärsmodell genom verksamhetsarkitektur
Genom verksamhetsmodellering är det möjligt att visualisera företagets
verksamhetsarkitektur, vilket i sin tur är användbart för att beskriva företagets affärsmodell. I
verksamhetsarkitekturen ingår de processer som leder fram till företagets leveranser som
skapar nytta för kunderna.
Vad är verksamhetsarkitektur?
Verksamhetsarkitektur (även kallat enterprise architecture) kan definieras på olika sätt
beroende på om ditt företag finns inom privat eller offentlig sektor men brukar generellt
beskrivas som ett standardiserat sätt för att få en överblick över hur affärsprocesser, strategier
och IT-system samspelar. Beskrivningarna kan på så vis användas för att skapa en gemensam
förståelse i hela organisationen kring verksamhetens mål.
Ofta krävs någon form av processkartläggning för att komma fram till en bild av
verksamhetsarkitekturen. En processkartläggning sker vanligtvis i flera steg i form av
workshops med de parter som ingår i processen. Att samla personer från olika delar av
linjeorganisationen för att tillsammans beskriva den gemensamma processen är ofta mycket
givande.
Att kartlägga processer
Ibland är det första och kanske enda gången som alla deltagare i processen faktiskt är i samma
rum och samtalar med varandra om det som de dagligen arbetar med - om än på varsitt håll.
Alla parter är delar i den kedja som de tillsammans utgör. En kedja som leder fram till det
gemensamma målet: att skapa nytta och värde för kunderna.
Processkartläggningen ska leda fram till en bild av den aktuella processen, hur den ser ut i dag
och hur den skulle kunna förbättras. Genom brainstorming i workshop-form kan många goda
idéer kring hur processen kan förbättras komma fram. Kom ihåg att det är viktigt att det finns
en processorganisation redo att ta emot resultatet av processkartläggningen. Annars finns det
risk att arbetet rinner ut i sanden och glöms bort, vilket i värsta fall kan skada förtroendet för
verksamhetsarkitekten.
Vilka är intresserade av en affärsmodell?
Att kunna beskriva en affärsmodell för medarbetare och ledning är avgörande för att alla ska
arbeta mot samma mål. Det är först när alla är överens om hur leveransen ska gå till som alla
kommer att dra åt samma håll. Därför är, och bör, medarbetare och ledning vara intressenter
när det gäller affärsmodellen.
Ofta verkar det som om det finns ett ointresse bland medarbetare när det gäller just
affärsmodellen. Somliga tänker kanske att de sköter sitt och att den stora bilden inte är
relevant för deras arbetsvardag. Andra gånger kan det vara så att IT-arkitekten eller
verksamhetsarkitekten inte riktigt har lyckats förmedla sitt budskap på ett tillräckligt enkelt
och begripligt sätt. Här handlar det ofta om bristen på bra verktyg.
Även kunderna är intresserad av företagets affärsmodell. De vill veta att de handlar hos någon
som har processer som fungerar och som är optimerade för en så bra leverans som möjligt.
Kunderna behöver få företagets affärsmodell förklarad för sig på ett enkelt och begripligt sätt.
Även det omgivande samhället och potentiella investerare är intresserade av hur företag
arbetar för att nå sina mål.
I relation till det omgivande samhället behöver dagens företag visa att de har processer som är
genomtänkta i relation till ett medvetet tankesätt kring miljö och långsiktig hållbarhet. Att som företag kunna visa på en grön affärsmodell är en styrka som ofta innebär ekonomiska
fördelar på sikt.
Prime Arch för att beskriva verksamhetsarkitektur och företagets
affärsmodell
Prime Arch för att beskriva verksamhetsarkitektur och företagets
affärsmodell
I grunden handlar det om att beskriva hur företaget organiserar sitt erbjudande, sina resurser
och processer. Med hjälp av Prime Arch kan du beskriva ditt företags organisering av dessa
delar. Prime Arch är även ett användbart verktyg för att beskriva verksamhetsarkitektur och
processer inom ett företag och är ett EA-ramverk som samlar det bästa från de populäraste
EA-ramverken.
Genom att arbeta med verksamhetsmodellering baserat på ramverket Prime Arch är det
möjligt att beskriva företagets processer och affärsmodell på ett enkelt och begripligt sätt.
Beskrivningen kan användas både internt för ledning och medarbetare, och externt för
potentiella kunder, investerare eller det omgivande samhället.
Genom att kunna förklara på ett begripligt sätt hur ditt företag arbetar för att skapa värde
kommer ni internt att skapa en bättre sammanhållning och förståelse för vart ni är på väg.
Företaget kommer dessutom att väcka uppmärksamhet och intresse externt.
Ladda ner Prime Arch för att skapa mer värde för företaget!